skip to Main Content
+ 48 33 827 19 90 sekretariat@spwj.edu.pl ul. Kościelna 10, 43-365 Wilkowice

ATRAKCJE UNIJNEGO PROJEKTU W NASZEJ SZKOLE

        Uczniowie, zarówno klas młodszych jak i starszych, którzy już drugi rok mają okazję uczestniczyć w zajęciach realizowanych w ramach projektu unijnego „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Wilkowicach” przeżyli niedawno niezwykłe atrakcje podczas – zorganizowanej dzięki przyznanej naszej placówce nagrodzie pieniężnej Wójta gminy Wilkowice, pana Janusza Zemanek – wycieczce do MIKRO CENTRUM NAUKI „NAUKOTECHNIKA” w Świnnej.

W trakcie zajęć najpierw wszyscy zwiedzali interaktywną wystawę doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych, fizycznych (kinematyka, dynamika, hydrodynamika, elektryczność, magnetyzm, akustyka), matematyczno-logicznych a także optycznych (np. krater Dushampa lub smok Jerry).  Na sali bowiem umieszczono różnorodne stanowiska, na których uczniowie mogli samodzielnie wykonywać opisane dokładnie instrukcją doświadczenia.
W drugiej części naszego pobytu w tym niezwykłym miejscu dzieci wzięły udział w pokazie ciekłego azotu, którego temperatura dochodząca do -196 C0 pozwala odczuć granicę zimna w okolicy temperatury zera krytycznego. Wszyscy naocznie przekonali się, że zmrożonym ciekłym azotem bananem można przybijać gwoździe, z małego balona powstaje kawałek szeleszczącej folii, żółta róża po wyjęciu z płynnego azotu zmienia swoje właściwości fizyczne, a gumowa rurka zanurzona zachowuje się jak szkło. Niezwykłą była również pingpongowa piłeczka z małym otworem wirująca z bardzo dużą szybkością oraz główka kapusty zamieniająca się w strukturę podobną do szkła, która pokruszyła się na drobne kawałki. Na zakończenie dzieci wzięły udział w warsztatach geologicznych, które były zajęciami interaktywnymi w oparciu o prezentację multimedialną dotyczącymi rozpoznawania i rozróżniania skał i minerałów występujących na naszej planecie.

Zajęcia takie niewątpliwie podobały się dzieciom, czego dowodem dla opiekunów były ich nieustanne ochy i achy, jak również okrzyki radości, zdziwienia, zadowolenia, a nawet lekkiego strachu.

Zachęceni sukcesem pierwszego wyjazdu uczniowie równie chętnie skorzystali z kolejnego – tym razem do interaktywnego Muzeum Ognia w Żorach.

Już na początku zajęć edukacyjnych każdy mógł wykonać własną świeczkę z pszczelego plastra wosku, którą następnie ozdobił kolorowymi dekoracjami.

Po oglądnięciu filmu o tematyce pożarnictwa dzieci udały się na wystawę, która zaprojektowana jest w taki sposób, aby umożliwić zwiedzającym samodzielne zapoznanie się z eksponatami, a w szczególności tak, aby każdy mógł wziąć czynny udział w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy potrzebnej do udzielenia odpowiedzi na testowe pytania wręczone dzieciom przez obsługę muzeum. Należało zatem pokonać ścieżki tematyczne prowadzące przez pięć stref udostępnionych zwiedzającym: Okiełznanie Żywiołu, Przez Antyk i Wieki Średnie, Pali Się!, Obszar Duchowości, Mędrca Szkiełko i Oko. Uczniowie musieli zatem samodzielnie odszukać odpowiedzi na niektóre z pytań i wykonać eksperymenty, by „rozpalić ogień”, „zapalić znicz olimpijski”, a także podjąć próbę „ugaszenia wirtualnego ognia”. Wszyscy próbowali dzielnie rozwiązać quiz, który każde dziecko otrzymało na początku zwiedzania. Odpowiedzi trzeba było szukać wśród oglądanych eksponatów, których wiele dzieci zatrzymywało na dłużej w jednym miejscu.

 

Back To Top