skip to Main Content
+ 48 33 827 19 90 sekretariat@spwj.edu.pl ul. Kościelna 10, 43-365 Wilkowice

Naukotechnika – Mikro Centrum Nauki

W środę, 6.11. klasy drugie oraz klasa 1b odwiedziły, w ramach realizowanego w szkole projektu unijnego,  Mikro Centrum Nauki w Świnnej. W trakcie 3-godzinnych zajęć najpierw zwiedzaliśmy wystawę.  Na sali znajdują się stanowiska, na których można samodzielnie wykonywać doświadczenia fizyczne. Wystawa obejmuje zagadnienia z praktycznie całej fizyki klasycznej, są to między innymi kinematyka, dynamika, hydrodynamika, elektryczność, magnetyzm, akustyka, optyka. W centrum nauki nie zabrakło również iluzji optycznych takich jak krater Dushampa lub smok Jerry. Było również sporo łamigłówek logicznych.

 

 

 

 

Następnie wzięliśmy udział w pokazie ciekłego azotu. Ciekły azot, którego temperatura wynosi -196 C pozwala odczuć granicę zimna w okolicy temperatury zera krytycznego.
Przekonaliśmy się, że bananem można przybijać gwoździe. Z balona powstaje kawałek szeleszczącej folii. Gumowa rurka zanurzona w ciekłym azocie zachowuje się jak szkło, a piłeczka pingpongowa z małym otworem wiruje z bardzo dużą szybkością. Róża zanurzona schłodzona o kilkaset stopni po wyjęciu diametralnie zmienia swoje właściwości fizyczne. Początkowo giętka i elastyczna roślina zamienia się w strukturę podobną do szkła. Rzucona na ziemię rozbije się na kawałki. Balonik z powietrzem zanurzony w ciekłym azocie zaczyna drastycznie się kurczyć ze względu na spadek ruchu cząsteczek we wnętrzu. Po wyjęciu balonika z azotu i ponownym ogrzaniu do temperatury pokojowej balonik wraca do pierwotnych rozmiarów.
Na zakończenie wzięliśmy udział w warsztatach geologicznych. Były to zajęcia interaktywne z poznawania i rozróżniania skał i minerałów występujących na naszej planecie. Każdy mógł zobaczyć, dotknąć, poznać właściwości skał oraz samemu je przykleić do tablicy z zestawem minerałów. Zobaczyliśmy,  jak ostry jest krzemień, jak czarny jest obsydian, jak zbudowany jest granit i jak kruchy jest piaskowiec.
To były bardzo efektywnie spędzone 3 godziny, a najlepszym dowodem na to, że zajęcia się dzieciom podobały, były ciągłe okrzyki radości, zdziwienia i zadowolenia.

Back To Top